سفارش تبلیغ
صبا ویژن
...منوی اصلی...

...یاثارالله-ع...

...لوگوی وبلاگ...

...نوای دل...

«تحریفهای عاشورا(1)»
85/10/25 11:32 ع

 

بسم رب الحسین(ع)

نهضت عاشورایی امام حسین(ع)با انگیزه ی امر به معروف و نهی از منکر وبرای نجات اسلام ومبارزه با طغیان بود.
 اهداف و آرمانهای مقدس،چهره های متعالی و درخشان وانگیزه هایی اجتماعی وسیاسی داشت. آن همه تشویق برای گریه بر سیدالشهدا ءو عزاداری برای سید مظلومان نیز ،برای زنده نگه داشتن این مکتب جهاد و شهادت و حفظ ارزش ها بود .متاسفانه در طول تاریخ تحریف هائی چه در انگیزه ها و اهداف ،چه در چهره های حماسه ساز و چه در برنامه های مربوط به عاشورا انجام شد.
تحریفهای عاشورا بر خی به (محتوا)بر می گردد بر خی به (شکل)و بر خی به (افراد).کتابهائی که به عنوان مقتل نوشته شد و روضه هائی که برای عاشورا گفته و خوانده شد، گاهی چون با انگیزه گریاندن مستمعین بود، امیخته به مطالب ضعیف؛ غیر مستند و احیانا دروغ گشت.علاقه ای که به چهرهای عاشورائی وجود داشت سبب شد در حوادث آن حماسه غلو ها و مبالغه هائی نقل شد که غیر عقلی و باور نکردنی است.آمار و ارقام کشته ها و بر خی حوادثی که به ظاهر غم انگیز و سوزناک بود، بر اصل واقعه افروزده شد .

انگیزه ان حماسه اجتماعی و خونین نیز، گاهی تا حد (کشته شدن برای شفاعت از گنه کاران امت )تنزل یافت نوع بر خورد های امام حسین (ع)،زینب و امام سجاد (ع)و کودکان واهل بیت گاهی به صورت عجزو لابه و ذلت و حقارت در برابر فاسقانی چون یزید و عمر سعد و ابن زیاد و شمر و غیره... در امد و خواسته ی بزرگ امام در این میدان حماسه که رد بیعت با حکومت جور بود به در خواست جرعه ای آب برای لب عطشان خویش یا گلوی خشک علی اصغر در آمد .
در روضه هائی که خوانده میشد و تعزیه هائی که بر پا می گشت و شعرها و نوحه هائی که سروده و اجراءمیشد از زینب و امام سجاد (ع)ومسلم بن عقیل و سکینه وغیره... چهره هائی ارائه گشت که با روح بلند و عزت مند وبزرگوار آن خاندان شرف و کرامت، ناسازگار بود .حتی خصو مت دیرین امویان با اساس دین و نبوت، به دشمنی شخصی حسین(ع)و یزید تبدیل شد .
رسالت یاری رساندن به جبهه گسترده ی حسینی در طول تاریخ تنها به سطح گریستن بر تشنگی و مظلومیت آل عبا پائین آمد و بیش از روضه فکر امام حسین (ع)روضه جسم پاره پاره او و بیش از پیام خونین سید الشهداء حلقوم بریده ابا عبدا الله مطرح شد .حتی مبازره دشمنان با اصل اقامه ی عزا برای سالار شهیدان (که بی ثمر بود)تبدیل شد به ازادی مراسم و ترویج شعائر، ولی همراه با مسخ حقیقت عاشورا و فلسفه قیام کربلا، که اینگونه برنامه ها هیچ  تعارضی با سلطه ستم و فسق نداشته باشد و این بزرگترین تحریف محتوائی عاشورا بود در حالی که در تاریخ شیعه قیام توابین پس از گریه بر مزار شهدای کربلا و یاد مظلومیت امام حسین (ع)شکل گرفت و شیعیان در سرزمین کربلا و با الهام از عاشورا به رهبری سلیمان بن صرد قیامی را شکل و سازماندهی دادند و عاشورا تکلیف آور برای هر مسلمان بود نه اینکه امام یک وظیفه خاص و دستور خصوصی داشته باشد

ادامه دارد........

*معرفی کتاب:فرهنگ عاشورا مولف:جواد محدثی

امام رضا (ع)فرمودند:
گریه کنندگان باید بر کسی همچون حسین(ع) گریه کنند چرا که گریستن برای او گناهان بزرگ را فرو می ریزد(بحارالانوار:ج44ص283)

*اللهم ارزقنا زیاره الحسین فی الدنیا و الاخره

یاعلی 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط :حسین بن علی (ع)::[یاحسین-ع]


    ...آمار وبلاگ...

    ...آرشیو...

    ...اشتراک در خبرنامه...

    ...طراح قالب...